Új bolygók a láthatáron?

A NASA nem régiben sajtótájékoztatót hívott össze, amiről elég titokzatosan nyilatkoztak.

Az eseményen részt vett a NASA kutatóin kívül Michaël Gillon, a Liège-i Egyetem szakértője, Sara Seager, az MIT (Massachusetts Institute of Technology) bolygókutatója, és az új eredményekről beszámoló tanulmány vezető szerkesztője is. A napokban felröppent a hír az internetre, hogy hét földszerű bolygót – azaz exobolygókat – fedeztek fel, és ezekből három a lakható zónában helyezkedik el. Ezek nincsenek se túl közel, se túl távol a központi égitesthez képest, és jó esély van rá, hogy mindhárom bolygón lehet folyékony víz is.
”Ez a földön kívüli élet utáni kutatás szempontjából is ígéretes” – jelentette ki Gillon.
Ahogy a kutatók fogalmaztak: „Már nem az a kérdés, hogy megtaláljuk-e a második földet, hanem az, hogy mikor.”
Thomas Zurbuchen elmondása szerint ennyi Föld-szerű bolygót egyetlen csillag körül még soha sem találtak. Az eddig talált planéták közül ezek a legalkalmasabbak arra, hogy például légkörük összetételét vizsgálják.
„Óriási lépés ez abba az irányba, hogy megtudjuk, egyedül vagyunk-e.”- mondta Zurbuchen.
A felfedezett bolygók rendkívül közel keringenek a Trappist-1-hez, ami egy ultrahideg törpecsillag: sokkal hidegebb és kisebb, mint a mi Napunk. Ez a fajta égitest a Nap-szerű csillagoknál sokkal gyakoribb a galaxisunkban. A törpecsillag bolygói „kozmikus táncot” lejtenek, azaz közel járnak egymáshoz. Olyannyira, hogy egyik felszínéről a másikat Hold nagyságban lehet látni. Az exobolygók feltételezés volt évszázadokon át. Az első bizonyítékra 1990-es évek elején találtak rá, azóta több ezer Naprendszeren kívüli égitestet azonosítottak. Az efféle keresés és kutatás a földön kívüli élet szempontjából is fontos. A felfedezés nem jelenti azt, hogy új, idegen létformára leltek, mégis újabb ilyesféle kutatás alapja lehet a meglévő.

Írta: Simon Boglárka